09 Apr 2022

Biorelaxatie

Biorelaxatie

BIORELAXATIETHERAPIE: 

Dit is een natuurlijke vorm van relaxatie waarbij het verstoorde evenwicht tussen het stressmechanisme en het ontspanningsmechanisme hersteld wordt. De basis wordt gevormd door oefeningen die gericht zijn op spierontspanning, ademhaling en gedachteloosheid. Door het tijdelijk uitschakelen van het denken wordt het hele lichaam tot diepe rust gebracht. Hierop worden hogere vormen van relaxatie toegepast zoals fixatie, concentratie, visualisatie en open suggesties (positief denken). Biorelaxatie is een ontspanningsmethode die we vaak met succes gebruiken als ‘slaaptraining'. Stress verkrampt de spieren en remt de ademhaling af, vandaar dat we starten met spierontspanningsoefeningen.  Biorelaxatie wordt zowel individueel, in de praktijk, als in de vorm van groepstherapie toegepast.

RELAXATIETRAINING

Zo wordt u stressbestendig!

We worden dagelijks meerdere malen geconfronteerd met stress, denk aan het moordend verkeer, het plots geluid dat de stilte brutaal doorbreekt. Iedere vreemde beweging, licht, schaduw of een opstekende storm zijn stressoren waarop het stressmechanisme meteen reageert. Daarnaast is er een overvloed aan psychische, mentale en emotionele stressoren die deel uitmaken van onze levenswijze of beroepsleven. Constante blootstelling aan stressvolle situaties leidt tot spanning en angst en ligt aan de basis van een slechte fysieke conditie, talrijke ziekten en psychische en emotionele problemen.  Burn-out en zelfs gedragsproblemen zijn vaak het gevolg van stress.   

Onze hersenen beschikken niet alleen over een stressmechanisme, maar eveneens over een ontspanningsmechanisme. Een relaxatietraining is gericht op het herstellen van beide mechanismen door het toepassen van eenvoudige oefeningen. Positieve resultaten zijn op korte termijn bereikbaar. De relaxatietraining steunt op de principes van de Biorelaxatie, een methode die zijn efficiëntie al vele jaren heeft bewezen. We maken een onderscheid tussen lagere en hogere ontspanningsoefeningen.

LAGERE ONTSPANNINGSOEFENINGEN

Spierontspanningsoefeningen
Omdat stress zich op de spieren vastzet, deze verhard en verkrampt wat zorgt voor spanningshoofdpijn, rugklachten, enz.

Ademhalingsoefeningen
Door de spieren los te maken, verloopt de ademhaling beter. Het volstaat de borst-, buik- en flankademhaling te oefenen. 

Gedachteloosheid
Gedachteloosheid betekent dat men aan niets denkt. Dat lijkt een onmogelijke opdracht, maar valt best mee na enkele oefeningen.

HOGERE ONTSPANNINGSOEFENINGEN

Vanuit de basisoefeningen zetten we de stap naar de hogere ontspanningsoefeningen zoals fixatie, concentratie, visualisatie, verbeeldingsverruiming en het gebruik van affirmaties. De hogere ontspanningsoefeningen zorgen ervoor dat we beter functioneren en vooral dat we stressbestendig zijn en blijven.

Interesse? KLIK HIER VOOR EEN PROEFSESSIE